Oldtimerbezitters klagen massaal over de nieuwe fiscale regelingen voor hun klassieke auto's. Via de Stichting Autobelangen zijn inmiddels ruim 3500 bezwaarschriften opgesteld, die worden ingediend bij de Belastingdienst. De belangenclub rekent komende tijd nog op duizenden extra klagers.
''De Bezwarengenerator op onze website heeft inmiddels wel 200 aanmeldingen per dag'', zegt Wouter van Embden van de stichting. ''Oldtimerbezitters zijn over het algemeen heel fanatiek. Zij zullen tot het gaatje gaan om te proberen om dit terug te draaien.''
Nieuwe regels
Volgens de nieuwe regels, die dit jaar zijn ingevoerd, geldt een vrijstelling van wegenbelasting pas bij auto's van 40 jaar of ouder. Tussen de 26 en 40 jaar geldt voor benzineauto's een overgangsregime met een maximaal tarief van 120 euro per jaar. Voor wagens die op lpg of diesel rijden, moet voortaan de volle mep betaald worden aan wegenbelasting totdat het voertuig 40 jaar is.
Veel oldtimerbezitters voelen zich hierdoor gedupeerd. Van Embden stelt dat de maatregel niet alleen een enorme lastenverzwaring betekent, maar dat deze ook onnodig is. ''De import voor van vervuilende diesels is vorig jaar al sterk afgenomen als gevolg van eerdere ingrepen van het kabinet. De verwachte opbrengst van deze maatregel voor de schatkist is bovendien gebaseerd op onjuiste gegevens.''
Verkoop
Volgens de belangenclub gelden de nieuwe regelingen voor ruim 350.000 oldtimers. Afhankelijk van het gewicht kan de motorrijtuigenbelasting voor die wagens oplopen tot ruim 3000 euro per jaar. Door deze kosten worden veel eigenaren gedwongen om ''hun culturele erfgoed'' te verkopen, aldus Van Embden.
Mensen die een bezwaarschrift indienen bij de Belastingdienst kunnen door de fiscus worden uitgenodigd om deze toe te lichten. Daarna kunnen ze nog in beroep gaan bij de bestuursrechter. De Stichting Autobelangen zelf wil binnenkort een dagvaarding de deur uitdoen om de nieuwe belastingmaatregelen door middel van een civiele rechtszaak terug te draaien.